DANE PROJEKTOWE |
Lokalizacja: Przedszkole, Warszawa
Koncepcja: Ogród edukacyjno-sensoryczny 4 pory roku
Ogród przedszkolny – 4 pory roku |
W tym ogrodzie roślinność została dostosowana do panujących warunków środowiskowych, rośliny są mało wymagające, w większości zimozielone oraz zapewniają bezpieczny kontakt z dziećmi. Ich dobór i zestawienie umożliwiają bezpośredni kontakt z przyrodą. Roślinność jest zaprojektowana tak, aby stymulować wszystkie zmysły, zapewnia różnorodność faktur. Dzieci dowiadują się co można jeść a czego nie, które rośliny kłują.
W najbardziej słonecznej części ogrodu przewidziany jest „Ogród cztery pory roku”:
- Ogród wiosenny z placem zabaw dla najmłodszych dzieci, pięknie kwitnie i pachnie.
- Ogród letni z łąką kwietną i ziołami.
- Ogród jesienny to trawy ozdobne, jeżówki, rudbekie, porzeczka czerwona i jabłoń.
- Ogród zimowy przyciąga ptaki a jodła koreańska będzie piękną choinką tuż za oknem w okresie świątecznym.
W ogrodzie zaprojektowanych jest wiele elementów edukacyjnych zapewniających w doświadczalny sposób przyswajanie wiedzy przyrodniczej przez dzieci, jak donice na warzywa, miejsce na kompost. Jest strefa huśtawek, strefa relaksu i strefa muzyki. Przy zaprojektowanej uliczce do jazdy na rowerkach, znajduje się rabata z języcznikiem zwyczajnym (Phyllitis skolopendrium) tzw. język jelenia. To rodzima paproć znajdująca się pod ochroną, gatunek wymierający (zimozielony) – doskonały element do dyskusji przyrodniczej.
Stoliki z okienkami dają możliwość realizowania zajęć na świeżym powietrzu.
Ogród dla dzieci starszych został wyposażony w piaskownicę z kuchnią błotną, górkę do zjeżdżania, drabinki do wspinania i labirynt z europalet.
Dwie rabaty wejściowe zostały obsadzone symetrycznie roślinami tych samych gatunków, ale przeplatane różnymi odmianami – jest to swoista gra w szukanie różnic.
Projekt ten jest efektem współpracy z naszym partnerem Studio-B – wykonany na ich prośbę projekt nasadzeń sensorycznych dla ogródka przedszkolnego w Warszawie.
Głównym założeniem ogrodów sensorycznych jest oddziaływanie na zmysły: węchu, wzroku, dotyku, słuchu i smaku. Ogrody takie mają działanie relaksacyjne, polepszają nasz stan psychiczno-fizycznych. Poprzez bierny i aktywny kontakt z naturą dają możliwość wyciszenia, poprawy stanu fizycznego, pozwalają naładować się pozytywną energią.
Ogrody edukacyjne są z kolei przestrzeniami zaprojektowanymi z myślą doświadczania świata. Przebywanie w nich daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Ogrody edukacyjne są doskonałym rozwiązaniem wspomagającym prawidłowy rozwój dzieci. Poprzez zabawę dają dzieciom możliwość interakcji z przyrodą, rozwijają wyobraźnię i kreatywność, zwiększają ciekawość świata, uczą dzieci podstaw przyrody, ekologii i lokalnej historii.
#ogródedukacyjno-sensoryczny
#ogródedukacyjny
#ogródsensoryczny
#ogródprzedszkolny
#ogródprzedszkolnypodWarszawą
#ogróddladzieci
#ogróduczypoprzezzabawę
Jak pracujemy
-
Uwzględniamy terapeutyczne zdolności przyrody w przestrzeni miejskiej, czy w ogrodach przydomowych, tak aby pozytywnie wpływały na nastrój i zdrowie użytkowników
-
Stosujemy sensoryczne oddziaływanie roślin w ogrodach prywatnych oraz miejskich terenów zieleni, żeby były miejscem relaksu i odpoczynku
- Projektujemy ogrody edukacyjne, aby wartości i wiedza związane z przyrodą i ekologią były uwzględnianie od najmłodszych lat w edukacji naszych dzieci