Ogród przedszkolny w Raszynie pod Warszawą |

Przy Przedszkolu z Oddziałami Integracyjnymi w Raszynie pod Warszawą został zrealizowany nasz projekt ogrodu sensoryczno-edukacyjnego. Zdjęcia wykonane jeszcze w roku 2020, dzisiaj ujawniamy 😊

Ten ogród przedszkolny to teren przeznaczony dla dzieci uczęszczających do Przedszkola ale także dla personelu placówki oraz opiekunów podopiecznych. Koncepcja uwzględnia obszar zamknięty ogrodu sensorycznego oraz część zewnętrzną „piknikową”. Projekt uwzględnił ideę projektowania uniwersalnego umożliwiając integrację.

Uwaga została poświęcona dzieciom i wykorzystaniu przestrzeni do rozwoju sensoryczno-edukacyjnego – Ogród uczy poprzez zabawę.

Głównym założeniem ogrodów sensorycznych jest oddziaływanie na zmysły: węchu, wzroku, dotyku, słuchu i smaku. Ogrody takie mają działanie relaksacyjne, polepszają nasz stan psychiczno-fizycznych. Poprzez bierny i aktywny kontakt z naturą dają możliwość wyciszenia, poprawy stanu fizycznego, pozwalają naładować się pozytywną energią.

W tym projekcie uwzględnione są aspekty oddziaływania na zmysły dzieci, włączając potrzeby dzieci z autyzmem względem takich kwestii jak: rozstawienie i dobór elementów muzycznych czy roślin, np. szumiące trawy; dobór miejsc doznań zapachowych tak, aby nie przytłaczały. Na terenie ogrodzonym nie ma roślin trujących. Oczywiście każda roślina w nadmiarze może działać szkodliwie, a każdy człowiek ma indywidualne reakcje organizmu, o czym należy pamiętać.

Ogrody edukacyjne są z kolei przestrzeniami zaprojektowanymi z myślą doświadczania świata. Przebywanie w nich daje poczucie bezpieczeństwa i komfortu. Ogrody edukacyjne są doskonałym rozwiązaniem wspomagającym prawidłowy rozwój dzieci. Poprzez zabawę dają dzieciom możliwość interakcji z przyrodą, rozwijają wyobraźnię i kreatywność, zwiększają ciekawość świata, uczą dzieci podstaw przyrody i ekologii. W projekcie uwzględniono elementy ukierunkowane zarówno na swobodną zabawę dzieci, jak i elementy zajęć przyrodniczych, jak np. motyw 4 pór roku.

Projekt przestrzeni ma prosty, systematyczny i przewidywalny układ, znajdują się w nim elementy powtarzalne, teren jest ogrodzony – te czynniki zapewniają poczucie bezpieczeństwa i zwiększonego komfortu, w tym dla dzieci z autyzmem. Układ komunikacji (jego wymiary, pola manewrowe) daje możliwość stworzenia Ogrodu bez barier, z możliwością poruszania się dzieci na wózkach inwalidzkich – warunkiem jest dobór nawierzchni oraz wykonanie rampy dla wózków przy wjeździe do altany.

Realizacja – październik 2020:
Projekt koncepcyjny - luty 2020:

DANE PROJEKTOWE |
Lokalizacja: Przedszkole z Oddziałami Integracyjnymi Nr 1 „Pod Topolą”, Raszyn
Projekt koncepcyjny: Zielona Terapia
Realizacja: Outside Karolina Dzięcielska
Koncepcja: ogród sensoryczno-edukacyjny
Powierzchnia: 4 a

_____

#ogródsensoryczny
#ogródedukacyjny
#ogródprzedszkolny
#ogródprzedszkolnypodWarszawą
#PrzedszkolezOddziałamiIntegracyjnymiwRaszynie
#PrzedszkolePodTopolą
#ogróddladzieci
#ogróduczypoprzezzabawę